Robbeneiland

28 juli 2014 - Robbeneiland, Zuid-Afrika

Vandaag was het schitterend weer voor een boottocht. We vertrokken vanuit het Victoria and Albert Waterfront met een grote catamaran. Bij aankomst op Robbeneiland geen honderden robben zoals vroeger maar wel een paar. Na een rondrit over het eiland met uitleg volgde een rondleiding door de extra beveiligde gevangenis door een ex gevangene. Veel indruk maakte op mij de enorme apartheid ook in de gevangenis. Zwarten mochten geen lange broek onderbroek en sokken dragen en kregen minder eten ( geen brood bv en minder vlees en suiker) dan kleurlingen. Bizar. De bezoekers moesten 6 maanden vantevoren een bezoek aanvragen en dan kon het nog geweigerd worden. De kennels voor de waakhonden waren groter dan de cellen voor de gevangenen. Nelson Mandela was echt groots dat hij toen hij vrij kwam niet wraak wilde maar het land echt opgebouwd heeft. Indrukwekkend. Het begin van de democratie in Zuid-Afrika was ook op Robbeneiland. In een grot bij de steengroeve waar de gevangenen moesten werken. Omdat hij ook als wc gebruikt werd stonk het zo dat er geen bewakers kwamen en konden de gevangenen hier ongestoord praten.
Robbeneiland ligt 7 kilometer van het vasteland. Er is wel eens iemand in een roeiboot gevlucht en 1 Nederlander is zwemmend gevlucht. Er wonen nu nog mensen die rondleidingen geven.
Op de terugweg zagen we ook nog 3 walvissen. Bijzonder geslaagd uitje. Morgen met de huurauto naar Kaap de goede hoop en een pinguïn kolonie.
Gisteren was het weer te slecht voor de Tafelberg en zijn we naar het Aquarium geweest. Vandaag konden we hem heel mooi zien vanaf de boot.

1. Elly:
    29 juli 2014
    Lieve Barbara, wat zullen jullie genieten! Wat leuk dat ik op deze manier kan zien wat jullie allemaal voor fantastische dingen doen. Ik kan me indenken dat Robbeneiland heel indrukwekkend was. Apartheid is toch iets waar wij ons maar weinig bij kunnen voorstellen. Hebben jullie al pinguïns gezien? Wij vertrekken vandaag over twee weken naar Rome. Hebben we veel zin in. Wolter moet nog drie dagen werken en dan is hij ook lekker een maand vrij. Veel plezier nog, liefs en dikke x, ook voor de familie, Elly xxx