Laatste dag Sint Lucia

11 augustus 2014 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vandaag gaan we op weg terug. Maar eerst nog even naar het strand. Arjen ging hardlopen, Bas en ik wandelen. We hebben de strandsculpturen bewonderd, genoten van de weidsheid van de oceaan, schelpdiertjes bestudeerd en nog een walvis gespot in de oceaan. Daarna ingepakt en nog een laatste drankje op het terras van de Ski Boat Club, aan de rivier. Hier zagen we nog een groep nijlpaarden in het water drijven en even later ook nog een krokodil. Zo vanaf ons tafeltje te zien. Prachtig. Onderweg kwamen we nog wat meerkatten en een rode duiker tegen op straat. Heel bijzonder, al die dieren hier.

Daarna nog een rit van drie uur over de soort van snelweg. Het is hier wel vermoeiend rijden met een vluchtstrook waar dan weer iemand staat te liften, dan weer iemand met pech staat, of soms een paar koeien of geiten lopen. Maar hij wordt ook gebruikt door langzaam rijdend verkeer om zich te laten inhalen en door taxibusjes om mensen op te pikken of af te zetten. Dus opletten geblazen.

De gids in St Lucia vertelde nog dat de huizen van de Zoeloes rond zijn uit bijgeloof: dan kan de boze geest/dwerg zich niet in een hoek verstoppen. En als er een rechthoekig en een rond huis staan, is het ronde huis van de vrouw en het rechthoekige van de man, waar hij zich kan terugtrekken. Soms is er ook alleen een klein rond huisje naast een groot modern huis. Dat is dan voor de oudste man van de familie om met de voorvaderen te spreken. Soort tempeltje dus.

Wat verder erg opvalt is dat er enorm veel plastic langs de weg ligt. Veel zwerfvuil, maar ook hele vuilniszakken. Schril contrast met het hele eco-gebeuren in de wildparken.

1. Eline:
    13 augustus 2014
    Jullie hebben ontzettend veel gezien, een reis om nooit te vergeten